Direktlänk till inlägg 20 januari 2011
Makens trumpetspel, sonens sjukdom och tillfrisknande och naturen på Guadeloupe.
Det var Anna-Lena Laurins inspiration till flöjtkonserten som nu åker runt på sin jungfruturné med Camerata Nordica.
– Musiken har jazzbakgrund, berättar hon. Det började med en konsert på Fasching i Stockholm med min man Anders och den amerikanske pianisten Richie Beirach för några år sedan. Jag blev extremt inspirerad, gick rätt upp på hotellrummet och hasplade ur mig tio minuters struktur till den här konserten.
I samma veva fick Anna-Lena Laurin besked om att hennes son Leon, då kock på Guadeloupe, var allvarligt sjuk och hon kastade sig på ett plan dit.
– Sedan stannade jag kvar och arbetade på min flöjtkonsert. Jag kände stor oro för min son och var samtidigt hänförd av skönheten där. Så musiken blev sorgsen, men med ljus i.
Konserten växte klart i nära samarbete med flöjtsolisten Magnus Båge. Hans specialbyggda munstycke, som tillåter flöjtisten att glida steglöst mellan tonerna (”ger väldigt häftiga svävande effekter”), satte breda avtryck i noterna.
Anna-Lena Laurin beskriver själv att hennes musik gärna blir melodiös och rytmisk och kan upplevas som dissonant. Så också flöjtkonserten. Hennes tid som jazzpianist sätter förstås sina spår i ”nutida musik”-kompositionerna. Och hon och maken Anders Bergcrantz utbyter mycket inspiration.
– Han är ju en av de bästa på det han gör och jag kan röras till tårar och skratt och bli arg när jag lyssnar på och spelar med honom. Dagens självständiga, gifta kvinnor bör ju inte erkänna sådant, men jag skulle inte säga det om det inte vore sant.
En regnig höstkväll för många år sedan satt en främmande kvinna utanför min dörr och grät. Hon sa att hon hade tappat sina nycklar och inte hade någonstans att ta vägen. Efter en stunds tvekan släppte jag in henne. Händelsen dyker upp i minnet när ...
Detta är galet bra. Men boken kräver rytm och inlevelse. Den kräver att du, käre läsande vuxne, spelar ut den barnsligt spanande barnvaktens hela känsloregister och rimmar med i dialogen med Dädä – barnet som ska vaktas, eller läggas, eller skö...
Egentligen infaller jubileumsdagen redan 1 mars och därför ägnas vårprogrammet åt jubileet. Det var den 1 mars 1996 som Fakiren på Norra Vallgatan blev gästspelsscenen Dansstationen. 1996 startades Saltofestivalen och 1999 bildades det egna turnékomp...
Det är som att titta upp från sin hink och spade och upptäcka att det finns en hel värld runt omkring. Som att resa sig upp och börja gå. Här finns en berättelse, ett plattformsäventyr där man följer Sackboy genom banor som Media Molecule har byggt u...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 | 21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|